AFIS VULCAN 8 APRILIE 2021  Consiliul Județean Dâmbovița, prin Complexul Național Muzeal "Curtea Domnească" Târgoviște, vă invită să vizitați, începând de joi, 8 aprilie 2021, expoziţia ”155 de ani de la naşterea gravorului Gabriel Popescu - personalităţi care au marcat destinul artistului”, organizată la Casa Atelier "Gabriel Popescu" Vulcana – Pandele, unde se află unica presă din lemn, cu valțuri, pentru imprimat gravuri în metal.

            Istoria artei românești – îndeosebi gravura de la începutul secolului al XX-lea – a fost marcată de finețea, echilibrul, precizia execuției, înțelegerea formelor, distribuirea luminilor și puterea de expresie a operei marelui gravor Gabriel Popescu, în acest an împlinindu-se 155 de ani de la nașterea sa.

            Lucrările lui Gabriel Popescu (8 apr. 1866, com. Vulcana Pandelea, jud. Dâmboviţa – 15 apr. 1937, com. Vulcana Pandelea, jud. Dâmboviţa) înfăţişează, în general, în tehnici diferite (aquaforte, dăltiţă, ac sec ori peniţă, cărbune, acuarelă, ulei etc.) scene din Vulcana Pandele (Scenă de la Gura Vulcănii cu copii şi gâşte, În grădină la Vulcana), portrete (soţia Martha Canazin, copiii săi, mama soţiei – Antonine Canazin, autoportrete, Carol I - Rege al României), dar şi lucrări realizate după opere ale altor artişti, precum: G. D. Mirea, J. B. Carpeaux, Fr. Erhmann, P. P. Rubens ş.a. Ca bursier la Paris, în perioada 1894 – 1899 al Ministerului Lucrărilor Publice și apoi al Casei Regale, urmează în paralel pictura (la Academia Julian, în atelierul lui Bougereau, H. L. Doucet şi Gabriel Ferrier) şi  gravura (la Ecole Nationale et Spéciale des Beaux-Arts la clasa lui Jules Jacquet).

            Viața i-a fost marcată de întâlnirea cu mari personalități ale vremii: Gheorghe Duca, cel care i-a remarcat talentul la desen și i-a obținut o bursă de studii la Paris, Regele Carol I, Jules Jacquet, Spiru Haret, Take Ionescu, Dimitrie Paciurea, Alexandru Clavel. La Vulcana Pandele, în casa artistului prezentăm într-o expoziție foto-documentară legăturile artistului cu personalitățile enumerate. Alături de  documente originale este expus  și  „Portretul Regelui Carol I”, o gravură apreciată în mod deosebit însuși M. S. Regele.

            Patrimoniul Complexului Național Muzeal „Curtea Domnească” Târgoviște, colecția „Gabriel Popescu” s-a îmbogățit anul acesta prin donarea corespondenței de familie din perioada studiilor artistului la Paris, donație făcută de nepoata artistului, doamna profesor universitar Ioana Beldiman, corespondenţă pe care vă invităm să o vedeți la Casa Atelier Gravor Gabriel Popescu.

            Expoziția va rămâne deschisă până la data de 8 aprilie 2022 pentru a oferi timp suficient turiștilor să o poată viziona în condiții de maximă siguranță.

 

Biroul Relații Publice al Complexului Național Muzeal „Curtea Domnească” Târgoviște

IMG 20210330 133613      HXA Art Gallery în parteneriat cu Consiliul Județean Dâmbovița, prin Complexul Național Muzeal "Curtea Domnească" Târgoviște, vă invită joi, 1 aprilie 2021, ora 16.00, la vernisajul expoziției "Artă Plastică Contemporană din România", ediția a II-a, ce va avea loc la Muzeul de Istorie din Târgoviște.

         Evenimentul expozițional reunește pe simeze 64 de artiști, nume de referință ale artei plastice contemporane româneşti. Piesele expuse sunt realizate cu o extraordinară măiestrie artistică, prezentând trăirile, frământările şi universul interior al fiecărui artist participant.

         Prezintă: Irina-Margareta Nistor și Ovidiu Cîrstina, managerul Complexului Național Muzeal "Curtea Domnească" Târgoviște.

         Curatori: Ami Vasilescu și Mihai Șerbănescu.

         Invităm publicul iubitor de frumos să ne treacă pragul şi să ia contact direct cu arta, respectând cu strictețe toate normele de prevenție recomandate de autorităţi!

sigla siteÎncepând de duminică, 28 martie 2021, Complexul Naţional Muzeal ”Curtea Domnească” Târgovişte trece la programul de vară.

Vă așteptăm la muzeele aflate în administrarea noastră pentru recreere dar şi pentru a descoperi multiplele aspecte ale trecutului şi ale prezentului în plină transformare, oglindite deopotrivă într-o largă varietate de exponate, puse în valoare în expoziţiile permanente şi temporare organizate.

Noul nostru program este următorul:

- Ansamblul Monumental „Curtea Domnească”:

Marţi – Duminică: 9:00 - 13:00 și 14:00 - 18:30, ultimul bilet va fi eliberat la ora 18.00.

Luni: ÎNCHIS

Având în vedere desfăşurarea lucrărilor de restaurare, în cadrul Ansamblului Monumental „Curtea Domnească” se vor putea vizita doar ruinele Palatului Domnesc şi Muzeul Tiparului şi al Cărţii Vechi Româneşti

- Muzeul de Artă, Muzeul de Istorie, Muzeul Evoluţiei Omului şi Tehnologiei în Paleolitic, Muzeul „Casa Romanţei”, Muzeul Scriitorilor Dâmboviţeni, Muzeul ”Vasile Blendea”, Casa - Atelier Gheorghe Petraşcu, Expoziţia „Metamorfozele unui loc al memoriei: de la cavalerismul Şcolii de Ofiţeri „Ferdinand I” la spaţiul profan al procesului şi execuţiei soţilor Ceauşescu şi al sfârşitului regimului totalitar din România”, Casa Atelier ”Gabriel Popescu” din localitatea Vulcana – Pandele:

Marţi – Duminică: 9.00 - 13:00 și 14:00 - 17:00;

Luni: ÎNCHIS

- Casa Memorială ”Ion Luca Caragiale”, Muzeul de Etnografie Pucioasa, Muzeul etnografic ”Dumitru Ulieru” Pietroşiţa:

Miercuri – Duminică: 9:00 - 13:00 și 14:00 - 17:00;

Luni, Marţi, primul şi al treilea weekend din fiecare lună: ÎNCHIS

- Ansamblul Brâncovenesc Potlogi

Marţi – Duminică: 9.00 - 13:00 și 14:00 - 18:00;

Luni: ÎNCHIS

Accesul în muzee se va face cu respectarea regulilor sanitare impuse de autorități pentru combaterea pandemiei COVID-19.

 

Biroul Relații Publice al Complexului Național Muzeal „Curtea Domnească” Târgoviște

Consiliul Județean Dâmbovița, prin Complexul Național Muzeal „Curtea Domnească” Târgoviște, vă invită să vizitați, în perioada 15 - 21 martie 2021, expoziția de gravură deschisă la Muzeul de Istorie.

Expoziția face parte din proiectul „Restaurarea și consolidarea Casei Atelier Gabriel Popescu, comuna Vulcana-Pandele, județul Dâmbovița”, finanţat prin Mecanismul Financiar al Spaţiului Economic European (SEE) şi prin Mecanismul Financiar Norvegian în cadrul Programului PA16/RO12 Conservarea şi revitalizarea patrimoniului cultural şi natural și implementat de Consiliul Județean Dâmbovița (CJD) în perioada 01.07.2015 – 30.04.2017, conform Contractului de finanțare nr. PA16/RO12-LP14/30.06.2015, ajuns în anul 4 de sustenabilitate.

În cadrul evenimentului cultural vor fi expuse cele mai reprezentative lucrări rezultate în urma cursului de inițiere în arta gravurii pentru copii, realizat de Consiliul Județean Dâmbovița în primii 3 ani de sustenabilitate ai proiectului, curs la care au participat elevi de la Liceul de Arte „Bălașa Doamna” Târgoviște.

În perioada desfășurării cursului de inițiere în arta gravurii, copiii au primit informații despre istoria gravurii (artiști celebri care au abordat tehnica gravurii, precum și o prezentare succintă a operelor acestora), predarea tipului de desen specific pentru a putea fi apoi gravat, transpunerea desenului pregătitor pe placa de gravură, gravarea propriu-zisă, tehnica de gravare și alegerea individuală a modalității de realizare a compoziției plastice și implicit a gravării. Cursanții au învățat să pregătească placa pentru tipărire folosind rolul cu cerneală tipografică și apoi să tipărească gravurile create pe durata cursului, folosind hârtia pentru imprimare și presa achiziționată special pentru acest proiect. La finalizarea cursului, elevii au primit diplome de participare din partea Uniunii Naţionale a Artiştilor Plastici.

Prin acest curs s-a urmărit sporirea vizibilității artei grafice românești, cu accent asupra tehnicii gravurii, revitalizarea meșteșugului gravurii tradiționale și punerea în valoare a gravurii românești, creșterea interesului vizitatorilor pentru unicitatea muzeului - singura casă atelier de gravură din România, cu presă de lemn.

Prin realizarea expoziției de gravură din perioada 15 - 21 martie 2021, CJD dorește să contribuie la îndeplinirea obiectivului specific propus - prin conservarea, restaurarea și valorificarea patrimoniului cultural și natural, respectiv, dezvoltarea comunității din județul Dâmbovița, prin creșterea atractivității turistice și investiționale a Casei Atelier Gabriel Popescu din comuna Vulcana-Pandele.

Aflată în salba de bijuterii a Complexului Național Muzeal „Curtea Domnească” Târgoviște, din anul 1969, Casa-Atelier Gabriel Popescu a fost inaugurată ca muzeu în data de 15 mai 1972. Realizată de arhitectul de origine franceză Alexandre Clavel, pe baza schițelor artistului, între anii 1902 - 1905, casa reprezintă un edificiu unic în România, având încă de la început și destinația de atelier - caracter păstrat până astăzi, și care pune în valoare opera unuia dintre cei mai străluciți artiști gravori, Gabriel Popescu.

Urmare a proiectului de restaurare derulat de Consiliul Județean Dâmbovița, muzeul-atelier Gabriel Popescu a prins contur, a revenit la o nouă viață, iar turiștii care îi trec pragul și vor păși în acest spațiu se vor putea apropia de un univers deosebit.

La vernisaj sunt invitați reprezentanți ai instituțiilor de cultură din județ, elevii Liceului de Arte „Bălașa Doamna” Târgoviște și, totodată, publicul larg, iubitor de artă.

 

Biroul Relații Publice al Complexului Național Muzeal „Curtea Domnească” Târgoviște

expozitie-de-gravura-la-cnmcd-237 

Consiliul Județean Dâmbovița, prin Complexul Național Muzeal „Curtea Domnească” Târgoviște, vă invită să vizitați, începând cu data de 1 Martie 2021, expoziţia de pictură „CUM AM AJUNS AICI?” a artistului și arhitectului buzoian Vladimir Păun – Vrapciu, care va fi deschisă la Muzeul de Artă din Târgovişte.

            Expoziția intitulată „Cum am ajuns aici?” este realizată sub îngrijirea curatorului și lect. univ. dr. Ion Anghel, dar și cu sprijinul criticilor de artă Doina Mândru și Alexandru Anghel. Aceasta propune o temă cu o încărcătură gravă construită, după cum afirma însuși artistul, în jurul ideii și a întrebării: „Cum am ajuns de la 10 îngrădiri raționale la milioane de îngrădiri iraționale?”. În demersul său, artistul Vladimir Păun-Vrapciu, încearcă – alături de vizitatorul de orice vârstă iubitor de artă – o analiză interioară a spiritului uman pentru aflarea unor răspunsuri și chiar soluții la numeroase întrebări de actualitate.

Dintre întrebările propuse de pictor spre reflecție și analiză asupra spiritului uman am selectat câteva:

„Cum am ajuns ca viața noastră să se schimbe în totalitate în câteva luni?”,

„Cum este posibils ă nu asculți de medici specialiști și să declari că nu există nicio îngrijorare referitoare la virus?”,

„Cum am ajuns să constatăm că în unele țări dezvoltate și care ar trebui să fie exemplu pentru țările în curs de dezvoltare, pe fondul unei revolte sprituale umane, să ajungem în acest secol să vedem indivizi care provoacă haos în numele unei nedreptăți și distrug munca semenilor?”,

„Unde și cum putem face mai bun spiritul uman?”.

            Expoziția va rămâne deschisă până la data de 30 aprilie 2021 pentru a oferi timp suficient atât târgoviștenilor cât și turiștilor să o poată viziona în condiții de maximă siguranță.

 

Biroul Relații Publice al Complexului Național Muzeal „Curtea Domnească” Târgoviște

 cum am ajuns aici

Consiliul Județean Dâmbovița, prin Complexul Național Muzeal “Curtea Domnească” Târgovişte, vă invită să descoperiți expoziția ”Bărbăție și romantism. Mirajul ofițerului”, deschisă la Muzeul de Istorie.

            Dincolo de prezența statornică a curții domnești la Târgoviște, la finalul secolului al XIX nevoia de modernizare a armatei României a creat condițiile organizării aici a Școlii de Cavalerie și realizării unui câmp de instrucție. În anul 1907 este pusă piatra de temelie în prezența principelui Ferdinand, viitorul rege Ferdinand I Întregitorul, în acel moment Inspector General al Cavaleriei, și a ministrului de război, generalul Alexandru Averescu. De-a lungul timpului, cazarma nou construită a adăpostit, alături de Școala de Ofițeri de Cavalerie „Ferdinand I” , Școala de Ofițeri de Rezervă de Cavalerie, Școala de Subofițeri de Cavalerie și Școala Specială de Ofițeri de Cavalerie (1893-1914). Această relocare a școlilor de cavalerie către fosta cetate de scaun a Târgoviștei ținea cont de caracteristicile terenului, ideal pentru cavalerie. În acest context, nu este de mirare că mulți dintre ofițerii școlii și-au legat destinul de familiile târgoviștene și dâmbovițene. Nu trebuie pierdut din vedere faptul că vestitul Regiment III Dâmbovița Nr. 22 Infanterie își avea garnizoana la Târgoviște, la fel cum, din 1916, Regimentul 62 Infanterie va avea centrul de recrutare tot aici.

Expoziția pune în lumină elemente ale acestui trecut militar văzut din perspectiva vieții private, de familie. Regăsim chipuri de ofițeri în ziua nunții, le admirăm ținutele, alături de cele ale mireselor și doamnelor din societatea târgovișteană. Suntem și azi impresionați de postura generalului Matei Vlădescu, a colonelului Ion Nicolin, a colonelului Virgil Bianu, a generalului Ludovic Mircescu, fiecare dintre ei figuri emblematice. Expoziția aduce în fața publicului uniforme militare, coifuri, chipie, săbii, barete cu decorații și ordine militare, dar și artă plastică. De sub creionul lui Teodor Pallady sau al lui Bob Bulgaru răsar chipuri de acum aproape un secol. Este una din rarele ocazii în care lucrări delicate, realizate pe calc, în creion sau tuș sunt expuse publicului. O altă categorie de patrimoniu este reprezentată de fotografii, atât cele ale ofițerilor dar și cele în ipostaze de familie întregind tabloul unei lumi care, în ciuda celor Două Războaie Modiale, a știut să aprecieze viața, frumosul, lăsându-ne nouă o moștenire demnă de cunoaștere și apreciere.

            Expoziția va rămâne deschisă până pe data de 30 aprilie 2021 pentru a oferi timp suficient atât târgoviștenilor cât și turiștilor să o poată viziona în condiții de maximă siguranță.

afis romantism

sigla siteComplexul Național Muzeal Curtea Domnească Tîrgoviște propune publicului o altă serie de produse vizuale, de data aceasta rezultat al unei colaborări între specialiștii muzeului și publicul dedicat, antrenat în anumite activități specifice de cercetare desfășurate în cadrul muzeului în anul 2020, în calitate de voluntari.

Produsele audio-vizuale (filme, prezentări, texte) sunt o parte a documentării realizate ca urmare a derulării unor experimente prin care ne propunem redobîndirea unor abilități în vederea recrearii de gesturi, operații tehnice și produse, activități pe care dorim a le continua în anul 2021, într-un parteneriat cu prietenii muzeului. Scopul este de a obține produse finite ce vor putea fi comparate cu artefactele descoperite în siturile arheologice.

În cazul prezentei serii de experimente, obiectivul este de a obține fibre textile și produse care să poată fi comparate cu cele descoperite pe șantierul arheologic Geangoești-Hulă, com. Dragomirești, jud. Dâmbovița, unde este în curs de cercetare un sat de perioadă eneolitică (din latinescul aeneus = de aramă și din grecescul lithos = piatră), ce a fost datat 4400-4000 î.e.n.

Din acea perioadă, în această zonă a lumii, uneori, foarte rar,ajung pînă la descoperire artefacte de natură organică – lemn, semințe, și doar dacă procesul de dezintegrare a acestora a fostîntrerupt datorită carbonizării.

Dar existența obiector de vestimentație, legăturilor, păturilor, cuverturilor, șireturilor sau legăturilorsunt presupuse prin prezența altor elemente, urme sau artefacte; greutățile de fuse și de la războiele de țesut vorbesc despre pânză și haine, prezenta unor amprente de împletituri pe fundul unor vase, amintesc de rogojini, acele implică cusut, orificiile de prindere povestesc despre vase suspendate, uneltele trebuiau fixate, după cum trebuiau legate bârnele acoperișului, legăturile de lemne și de plante medicinale etc.

Deși există toate aceste dovezi indirecte despre existența firelor și prespunem că oamenii aveau în bagajul cunoașterii lor și în activitatea curentă croșetatul, împletitul firelor pentru a obține articole vestimentare, decorative sau utilitare, practicau țesutul, cusutul, lipsesc dovezile – cămășile, betele, șireturile, șorțurile, coșurile împletite, recipientele din nuiele și lemn, rogojinile etc.

Această absență a suscitat numeroase discuții și încă implică întrebări și nelămuriri. Cea mai simplă întrebare a fost legată de natura acestor fibre textile, dacă, se stipulează în literatura de specialitate, speciile de oaie și capră din acea perioadă nu aveau lână care să poată fi toarsă, primele dovezi de fibre textile de origine animală fiind datate ca. 500 de ani mai tîrziu, în epoca bronzului, iar plantele textile tradiționale, inul și cînepa sunt o absență în inventarul de semințe carbonizate descoperite în așezările din neo-eneolitic cercetate în Romania și se consideră că, în cea mai mare parte a teritoriului Europei, nu erau cultivate.

Șansa păstrării unor fire în unele din vasele găsite în casele dărîmate și cercetate în situl de la Geangoești ne permite să le comparam la microscopcu firele de ață, obținute prin intermediul experimentului, din diferite plante locale ce prezintă fibre textile/sclerenchimatice.

În literatura de specialitate, cea mai uzuală plantă indicată a fi fost utilizată în neo-eneolitic este considerată a fi urzica, de aceea prima serie de experimente au fost dirijate către extragerea de fibre din această plantă.

Mulțumim celor doi colaboratori, pasionați de istorie, arheologie, patrimoniu, dar și de știință, liceenii Ionut Catangiu și Laurențiu Olteanu, care au preluat sarcina de a efectua efectiv seria de experimente și produse vizuale, investind mult timp, cu entuziasm și creativitate.

Impreună vă invităm să urmăriți aventura noastră în redescoperirea gesturilor de extragere a fibrelor textile și de obținere a firelor de ață, întîi din urzică, sperînd ca anul acesta să reușim să producem plante de in și cînepă pe care să le exploatăm, și să ducem la bun sfîrșit experimentul arheologic pe care ni l-am propus.

Vizionarea materialului se face accesând următorul link: https://youtu.be/HjQiJmil5GM

 

 

Consiliul Judeţean Dâmboviţa, alături de Primăria Oraşului Pucioasa şi Complexul Național Muzeal „Curtea Domnească” Târgovişte, participă și anul acesta la Târgul de Turism al României, ediția de primăvară, ce se desfășoară în perioada 18 – 21 februarie 2021, în format virtual, pe o platforma special creată.

Târgul de Turism al României rămâne unul dintre cele mai prestigioase evenimente, care promovează atât agențiile de turism din țară, cât și principalele puncte de atracție din fiecare județ. În cele patru zile de târg, vizitatorii standului virtual al Consiliului Judeţean Dâmboviţa vor afla informații despre atracțiile turistice din judeţ și posibilitățile de petrecere a timpului liber. Printre obiectivele promovate se numără cele 16 muzee şi case memoriale din cadrul Complexului Național Muzeal Curtea Domnească Târgoviște (Palatul Brâncovenesc de la Potlogi, Peştera Ialomiţei, Curtea Domnească din Târgoviște, Turnul Chindiei, Casa Atelier “Gabriel Popescu” din Vulcana Pandele, Muzeul de Artă, Muzeul Evoluției Omului și Tehnologiei în Paleolitic, Muzeul „Casa Romanţei”, Casa Atelier “Gheorghe Petraşcu”, Muzeul de Etnografie şi Folclor Pucioasa, Muzeul Tiparului şi al Cărţii Vechi Româneşti etc) dar şi facilitățile oferite de stațiunea balneoclimaterică de interes național Pucioasa.

Accesul vizitatorilor pe platforma #TTRVirtual2021 este gratuit și se face pe baza înregistrării înainte de începerea târgului, standurile virtuale putând fi vizitate din confortul casei.

Primii 50 de participanţi care vor interacționa prin video call cu reprezenţii Consiliul Judeţean Dâmboviţa vor primi un card de vizitare gratuită a obiectivelor turistice aflate în administrarea Complexului Național Muzeal „Curtea Domnească” Târgovişte.